lördag 4 juli 2009

En syster

Typiskt "slumhus" i Bangladesh

Idag var jag och handlade lite bebiskläder till en tjej i Dhaka slum som precis fått en liten dotter. Hon var som min syster, vi växte upp tillsammans, jag fick lära mig mycket av hennes liv & språk och hon lärde sig mycket från oss. Lebuza (betyder citronte) som hon heter bodde nästan jämt i vårt hem & vi sov ofta skavfötters och låg och fnittrade på kvällarna innan vi skulle sova. En dag klippte vi lugg tillsammans, detta existerade inte i Bangladesh på den tiden och blev inte så populärt hos hennes föräldrar. Tjejer skulle inte ha lugg och absolut inte kort hår. Det skulle vara långt och svart, inte som mitt; blondt( för dem såg de ut som grått hår) axellångt och en stor lugg :). En och annan avlusning varje halvår var vanligt hos oss systrar som älskade att leka med barnen från slummen!
Tillbaka till Lebuza.. när hon var ca 15år rymde hon och gifte sig med en äldre kille, hon orkade inte pressen av att hennes föräldrar behövde betala ett högt brudpris för att kunna gifta bort henne, hennes hy var ganska mörk och detta höjde priset avsevärt. Den här killen hade sagt att dem kunde gifta sig gratis, ingen betalning alls.. vilken lättnad, hennes föräldrar behövde inte längre se henne som en börda! Men snabbt efter giftermålet blev hon slagen av man & svärmor hon blev hotad till livet och fick fly. Det har gått ganska många år sedan dess, de är tillbaka med varandra igen, han slår henne inte längre och de har precis fått en liten flicka. Jag älskar Bangladesh, jag älskar folket! Jag hoppas att jag snart ska få träffa henne igen, min älskade syster Lebuza och hennes nya lilla skatt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar