fredag 26 juni 2009

Havrekakor a la mums

Havrekakorna är längst längst bort på fatet..

Jag lovade att återkomma till havrekakorna jag fick smaka hos tant Lilian. De var sååå goda! Jag fick binda fast händerna i stolen för att inte vräka i mig alla på kakfatet, det var ju andra som vill smaka också, faktiskt! Så jag bad lite gulligt om receptet, och hon verkade inte riktigt vilja ge det, men till slut fick jag hennes receptbok för att skriva ner det! Tänkte faktiskt dela det med er, men säg inget till Lilian...lova! 

3 kkp ngt söndersmulande havregryn 
1 kkp mjöl
1 kkp socker
2 hg margarin/smör
1 tsk hjortronsalt

(ev. 1/2 hg malda nötter & lite mer mjöl)

Rulla degen till en rulle, låt vila en stund i kylskåp, skär sedan längderna i lagom tjocklek.
Grädda i ugn 175-200 grader tills de fått lite lite färg..(kkp = kaffekoppar ca. 1,5 dl.)

SEN ..NJUUUUUUUUT med en kopp te, kaffe eller ett glas saft till! Sommarfikat räddat!  

1 kommentar:

  1. Tänkte skriva en kommentar eftersom att du bett om det... Och nu undrar jag vad KKP betyder i receptet :). Om du undrar så är det Issies barndoms kompis Joy som skriver.... Och brukar läsa din blogg.
    Massa kramar <3

    SvaraRadera